DROGI UCZNIU!

Kolejnym odcinkiem naszych wirtualnych spotkań będzie garść informacji przypominających o  A S E R T Y W N O Ś C I.  Pamiętacie? Myślę, że tak. Jeśli jednak  ktoś zapomniał lub ma wątpliwości – przypominam podstawowe informacje. 

Asertywność jest zachowaniem, które najprościej można  przedstawić, jako zachowanie przeciwstawne do zachowań  - agresywnych i uległych

Zachowanie agresywne to między innymi: zmuszanie innych ludzi do robienia tego, czego nie chcą, przerywanie innym,  dążenie do wygranej za wszelką cenę, krytykanctwo, manipulowanie i oszukiwanie innych.

Zachowanie uległe to między innymi: mówienie tak kiedy chce się powiedzieć nie,  nie wyrażanie swoich potrzeb, uczuć i pomysłów,  przedkładanie potrzeb innych ponad własne, wewnętrzna złość i frustracja,  nadmierne przepraszanie.

Takie zachowania powinnyśmy zastępować zachowaniem ASERTYWNYM.  Asertywność to : bycie otwartym i uczciwym w odniesieniu do siebie i do innych ludzi, słuchanie i akceptowanie punktu widzenia innych osób,  jasne wyrażanie swoich poglądów bez narzucania ich innym,  podejmowanie i konstruktywne rozwiązywanie problemów i konfliktów,  akceptowanie siebie i innych osób.

Jak widzisz po wymienionych tu zachowaniach:

Zachowania uległe wiążą się z brakiem pewności siebie. Pozostawiają po sobie uczucie niezadowolenia, stawiają nas w pozycji obserwatora, a nie uczestnika wydarzeń, osoby nie branej poważnie pod uwagę.

Zachowania agresywne wbrew pozorom nie biorą się z nadmiernej pewności siebie lecz również z braku wiary we własne siły i lęku przed porażką czy okazaniem się słabym.. Mówimy i robimy rzeczy, których potem żałujemy, psują one nasze związki z innymi i czasem uniemożliwiają  rozwiązanie trudnych sytuacji.

Zachowania asertywne demonstrują zarówno twoją pewność siebie jak i szacunek dla innych, to znaczy że asertywność polega w równej mierze na dążeniu do celu, jak i na respektowaniu własnych uczuć dotyczących siebie i innych osób. Świadomość podejmowanego przez nas stylu zachowania ma szczególne znaczenie w sytuacji konfliktowej. Zachowania asertywne dają szansę na rozwiązanie problemu, z zachowaniem dobrej relacji z drugą stroną konfliktu.

Pamiętaj!

Asertywność jest nierozerwalnie związana z prawami jednostki.

Jako człowiek masz  prawo: 

 - być traktowanym z szacunkiem,

 - posiadać i wyrażać własne opinie i odczucia,

 - odpowiadać NIE  na prośby,

 - prosić o różne rzeczy,

 - popełniać błędy,

 - zachowywać się asertywnie,

 - NIE zachowywać się asertywnie,

 -  zmieniać zdanie,

 - zastanawiać się

      Asertywnie to stanowczo, łagodnie, bez lęku 

Drogi uczniu,  teraz kolej na Twoje zadaniepostaraj się zapamiętać i zanotować sytuacje w których zachowałeś się agresywnie, ulegle i mam nadzieję asertywnie, zanotuj również jakie emocje towarzyszyły Ci w czasie poszczególnych zachowań. Wspólnie dokonamy analizy Twoich zapisów na najbliższym spotkaniu w szkole.

Powodzenia!

Drodzy uczniowie klas I- IV dla Was proponuję  przypomnienie sobie  Waszych mocnych stron, które macie a nie zawsze  zdajecie sobie z nich sprawę. Sami lub przy pomocy starszego rodzeństwa, rodziców postarajcie się regularnie wypełniać  poniższą tabelkę. Wszystkie Wasze prace indywidualne, obecną  i poprzednie będziemy wspólnie omawiali podczas naszych zajęć w szkole, gdy do niej wrócimy.

Pamiętaj świadomość – czyli to, że znasz swoje mocne strony - pomaga  pokonać trudności w  codziennym życiu i pozwala  spełniać  marzenia.

Moje osiągnięcia

Udało mi się…

 

 

 

 

 

Moje umiejętności

Potrafię…

 

 

 

 

 

Moje zalety osobiste

Jestem…

 

 

 

 

 

 

 

 

Drodzy Uczniowie!

Pamiętacie zapewne jak podczas naszych spotkań często rozmawialiśmy o komunikacji interpersonalnej, o tym jak ważny jest przekaz naszych myśli, intencji . Bardzo ważne a może nawet ważniejsze jest w jakiej formie  je przekazujemy. Dlatego chcę przypomnieć Wam komunikaty typu JA.. I ZACHĘCIĆ DO ICH STOSOWANIA W ŻYCIU ORAZ POĆWICZENIA NA ZAŁĄCZONEJ PONIŻEJ  KARCIE PRACY

Czytaj więcej: Komunikaty Ja

DROGI UCZNIU I RODZICU!

Sytuacja w jakiej znajdujemy się od kilku tygodni jest bardzo trudna i nietypowa. Długi pobyt w domu, trudności w przemieszczaniu się, a tym samym ciągłe przebywanie w tym samym gronie / nawet najbardziej kochanym/ powoduje napięcia emocjonalne, które mogą prowadzić do konfliktów. Dlatego przypomnimy sobie kilka prawd o konflikcie.

Czytaj więcej: Konflikt

DROGI UCZNIU !

Poniżej widzisz „twarze” wyrażające nastrój człowieka. Każdemu nastrojowi towarzyszą różne emocje. Pamiętaj nie ma złych emocji!!

Zadanie Twoje polega na określeniu swojego nastroju w ciągu całego tygodnia, wiem, że w ciągu tych  dni Twój nastrój będzie zmienny, postaraj się jednak za pomocą tylko jednej „twarzy” określić ten dominujący. Rysunek „twarzy” umieść  na środku kartki i jeśli potrafisz dopisz emocje jakie Ci towarzyszyły. Pracę wykonuj zawsze w piątek. Możesz poprzez własną twórczość plastyczną zapełnić pozostałą część kartki. W przypadku trudności poproś rodzeństwo starsze lub rodzica o pomoc. Możesz również elektronicznie kontaktować się ze mną.. Twoje prace omówimy na najbliższych zajęciach w szkole. Powodzenia i dbaj o siebie.

Socjoterapeuta –  A. Bakun -   Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Dla uczniów klas starszych proponuję za pomocą metody samoobserwacji i obserwacji osób najbliższych poszukania odpowiedzi na następujące pytania:

Czego dowiadujemy się o świecie dzięki emocjom?
Czy możemy kontrolować to, co czujemy?
Jak ludzie okazują emocje?
Czy powinniśmy kontrolować to, jak wyrażamy emocje?
Czy niektóre emocje są szkodliwe?
Komu bardziej szkodzi złość – jej obiektowi czy osobie, która ją odczuwa?
Skąd wiemy, co czuje druga osoba?
Czy ważna jest świadomość uczuć innych ludzi?

Swoje spostrzeżenia możesz zapisać lub zapamiętać, porozmawiamy o nich na najbliższym spotkaniu w szkole. Możesz również elektronicznie kontaktować się ze mną. Powodzenia i dbaj o siebie.

Socjoterapeuta –  A. Bakun -   Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 

 

  

WIRTUALNY SPACER 

PO SZKOLE

 

 

Podanie o przyjęcie

do szkoły ---->pobierz