Dzisiaj Dzień Dziecka!

Zapraszam więc do zabawy!

Takiej zabawy, która da dużo radości i frajdy, a przy okazji pomoże lepiej się uczyć!

 Zabawy ruchowe pomagają w nauce

Poniższe zabawy można wykorzystać w każdym domu, gdyż nie wymagają ani dużej przestrzeni, ani specjalnych rekwizytów.

Większość zabaw ćwiczy umiejętność koncentracji, koordynację ruchową i wzrokowo-ruchową przydatną przy nauce czytania i pisania. Rozbudzają ciekawość związaną z poznawaniem świata, zatem sprawiają, że dziecko chętniej chłonie wiedzę.

Zabawy tropiące:

Zabawy tropiące, inaczej poszukiwawcze. Jedną z nich jest znana powszechnie zabawa w "ciepło-zimno". Rodzic chowa konkretny przedmiot, dziecko musi go znaleźć wyłącznie dzięki wskazówkom: ciepło, zimno. Drugą zabawą, bardziej skomplikowaną są domowe podchody. Rodzic chowa w domu koperty z zadaniami. Dziecko znajduje je i wykonuje poszczególne polecenia np. zrób 10 przysiadów.

Zabawy ze sznurkiem:

 Potrzebny będzie sznurek długości minimum 1,5 m. Możecie sobie wyobrazić, że jest to most, wąż lub cyrkowa lina. Sznurek leży na podłodze, tworzycie z niego dowolny kształt. Zadań może być wiele: spacer po sznurku uważając by z niego nie "spaść", przeskakiwanie przez sznurek raz na jedną, raz na drugą stronę, przejście po sznurku "stópkami", tyłem, bokiem itp.

Zabawy z piłką:

Piłka jest świetnym materiałem do zabawy, gdyż można ją wykorzystywać na różne sposoby, w zależności od wieku dziecka. Może to być:

Rzucanie piłki do celu. Wykorzystujemy wszystko to, co jest dostępne w domu: skrzynia, pudło, kosz na śmieci. Im starsze i zręczniejsze dziecko, tym dalej ustawiamy cel rzutu
Piłka i kolory. Rzucamy do siebie piłkę wymieniając różne kolory. Na hasło "czarny" piłeczki nie wolno złapać. Jeśli jednak uczestnik chwyci piłkę, przegrywa lub wykonuje zadanie np. dziesięć podskoków.

Zabawa Ludzie do ludzi:

Zabawa dla minimum dwójki dzieci. Osoba prowadząca włącza dowolną muzykę, w tym czasie dzieci tańczą, podskakują, chodzą na paluszkach (wszystko zależy od kreatywności uczestników). Podczas pauzy prowadzący mówi np. plecy do pleców i dzieci muszą się zetknąć daną częścią ciała.

Przeprawa przez rzekę:

Na podłodze-rzece ustawiamy "kamienie": poduszki, kartki papieru, duże, drewniane klocki itp. Zadaniem jest przeprawa przez rzekę bez dotknięcia stopą "wody".

Taniec:

Wspólny, swobodny taniec przy muzyce, która najbardziej wam odpowiada, to wspaniała forma ekspresji . Można wprowadzać elementy, które wzbogacą zabawę: paski krepiny, tasiemki, balony. Alternatywą jest "taniec na gazecie". Zabawa najlepiej sprawdza się w dużej grupie, ale można ją wykonywać również we dwoje. Puszczając dowolną muzykę tańczycie na rozłożonej gazecie, nie wolno jednak dotknąć podłogi żadną częścią ciała. Z każdą następną rundą składacie gazetę na pół. Na koniec zliczacie liczbę rund.

Butelkowy slalom:

Ustawiamy 2-3 butelki (lub inne przedmioty) w dowolnej konfiguracji. Uczestnik stara się zapamiętać ustawienie butelek, po czym zawiązujemy mu oczy. Dziecko musi przejść przez tor bez potrącenia przeszkód.

Życzymy dużo radości i dobrej zabawy w Dniu Waszego Święta!

   Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Co to jest pamięć? - przypominajka, a później trochę o pamięci słuchowej:

Pamięć uważana jest za jedną z najważniejszych funkcji mózgu. Bez pamięci nie wiedzielibyśmy kim jesteśmy, skąd pochodzimy, kim są nasi bliscy. Sprawnie działająca pamięć pozwala nam funkcjonować w świecie i jest strażnikiem naszej tożsamości. Jest ona nieodłącznym elementem prawidłowego uczenia się

Nasze mózgi wyspecjalizowane są w zapamiętywanie różnych rodzajów informacji, stąd bierze się wiele rodzajów pamięci. W minionym tygodniu proponowałam usprawnianie pamięci wzrokowej, a w tym tygodniu możemy poprawić pamięć słuchową.

Pamięć słuchowa przejawia się dobrym zapamiętywaniem dźwięków, słów, lepsze rozumienie sensu jakiegoś zagadnienia po uprzednim wypowiedzeniu tego na głos. Jest bardzo ważna w nauce czytania!

Uczniowie czasami wykazują trudności z zapamiętaniem i powtórzeniem ciągów słów, cyfr, liczb, sylab. Wynika to z obniżonego poziomu pamięci słuchowej dziecka. Jak ją wspierać i wzmacniać? Oto kilka prostych ćwiczeń, które można włączyć  podczas zabawy!

Ćwiczenia pamięci słuchowej:

1.”Powtórz tak tak, ja!”

Ten typ zadania nie wymaga użycia żadnych  pomocy – wystarczy kilka minut i odrobina koncentracji. O czego zacząć? Od dwóch prostych rzeczowników. Wymów dwa słowa, które dziecko po chwili odtworzy, na przykład: AUTO, PAJAC. Jeśli to nie sprawia trudności, zwiększ ilość słów do trzech: SPODNIE, SKARPETY, KOSZULA. Jeśli wybierzesz słowa jednej kategorii (np. ubrania, zwierzęta, pojazdy), będą one łatwiejsze do zapamiętania, niż obiekty różnych kategorii. To samo ćwiczenie możesz wykonać z samogłoskami: “Powtórz: A, E, Y”, z czasownikami: “Posłuchaj, zapamiętaj i powiedz tak samo: JEDZIE, WOŁA, ŚPI”, albo z przymiotnikami: BIAŁY, ZIELONY, NIEBIESKI”.

3. Proste rymowanki

Dobrym pomysłem jest rozbudzanie zainteresowania rymami, pozwalając dziecku samodzielnie wybierać słowo kończące wierszyk, dopasowując je do rymu, na przykład: LATA OSA KOŁO…. (nosa). Jeśli dziecko już samodzielnie dobierze rym, poproś je o przyłączenie się do recytacji lub samodzielne powtórzenie rymowanki. Wykorzystaj tu książeczki z wierszykami dla dzieci, wybierając proste teksty.

4. Zdania do powtarzania

“Ola je zupę.” Czy to zdanie sprawia trudność Twojemu dziecku? Jeśli nie, możesz je rozwinąć charakteryzując zupę (jako: gorącą, smaczną, pomidorową), Olę (głodna, wesoła) lub okoliczności (w domu, w szkole, przy stole). Zdanie “Głodna Ola je ciepłą zupę” będzie trudniejszą wersją, a “Głodna Ola je gorącą zupę ogórkową w małym przedszkolu” będzie wyzwaniem! Cała trudność polega na odpowiednim dobraniu poziomu trudności zdania do powtarzania, który będzie odpowiedni dla Twojego dziecka.

5. Dzisiaj w zoo widziałem…

Znana starszym pokoleniom zabawa słowna, polegająca za odtworzeniu sekwencji nazw, podczas której dodawany jest kolejny obiekt. Jeśli ćwiczycie w wersji rodzic + dziecko, będzie to zabawa naprzemienna.  
Przykład? Dzisiaj w zoo widziałem małpę, konia, sowę i…. kangura! 
Pamiętaj, że zamiast wycieczki do zoo, możecie zabawić się w zakupy (Dzisiaj w sklepie kupiłem…), zamawianie pizzy (Poproszę pizzę z pieczarkami, szynką, papryką i…) lub opowiadanie o lodach (W lodziarni były lody malinowe, cytrynowe, truskawkowe, miętowe i…). Kto zapamięta najdłuższy ciąg wyrazów, ten wygrywa!

Czy warto tu wspomnieć, że opisane ćwiczenia ćwiczą także koncentrację słuchową?

Usprawniajmy pamięć słuchową, aby nasze dzieci miały szansę pokonać trudności w nauce!

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Co to jest pamięć? - a później trochę o pamięci wzrokowej

Pamięć uważana jest za jedną z najważniejszych funkcji mózgu. Bez pamięci nie wiedzielibyśmy kim jesteśmy, skąd pochodzimy, kim są nasi bliscy. Sprawnie działająca pamięć pozwala nam funkcjonować w świecie i jest strażnikiem naszej tożsamości. Jest ona nieodłącznym elementem prawidłowego uczenia się

Rodzaje pamięci:

Nasze mózgi wyspecjalizowane są w zapamiętywanie różnych rodzajów informacji, stąd bierze się wiele rodzajów pamięci. Poznaj podstawowe rodzaje pamięci:

  • pamięć wzrokowa - zwracanie uwagi na detale wizualne, zapamiętywanie szczegółów w otoczeniu, łatwość w opanowywaniu schematów i rycin (a w szkole liter, cyfr – bez tego nie da się pisać, czytać i liczyć);
  • pamięć dotykowa - rozróżnianie poszczególnych odczuć z ciała, np. rozpoznawanie znajomych osób za pomocą zapamiętanych uścisków dłoni;
  • pamięć słuchowa - przejawia się dobrym zapamiętywanie dźwięków, słów, lepsze rozumienie sensu jakiegoś zagadnienia po uprzednim wypowiedzeniu tego na głos (o tej pamięci równie ważnej w nauce szkolnej będzie następnym razem);
  • pamięć węchowa - to wrażliwość na bodźce płynące ze zmysłu powonienia;
  • pamięć ruchowa - wiąże się ze sprawnym zapamiętywaniem układów ruchów, umiejętnym dostosowywaniem dynamiki poszczególnych sekwencji ruchów (np. w sporcie), sprawnie działająca pamięć ruchowa umożliwia zapamiętywanie złożonych układów choreograficznych;
  • pamięć smakowa - umożliwia za pamiętanie podstawowych smaków – słodki, słony, gorzki, kwaśny, a także wiąże się z zapamiętywaniem niuansów smakowych poszczególnych składników spożywczych czy potraw.

Drogi Rodzicu!

Chcąc popracować z dzieckiem nad pamięcią wzrokową pobaw się z nim w:

  • dobieranie par jednakowych obrazków;
  • wyszukiwanie z obrazka przedmiotów, które należą do jednego zbioru;
  • „Co się zmieniło?” , np. na obrazku, w pokoju itp.;
  • rysowanie z pamięci – początkowo pokazujemy dziecku przedmiot, figury geometryczne itp. przez czas 1 minuty, potem dziecko samodzielnie, z pamięci stara się odtworzyć zaobserwowany przedmiot;
  • wyszukiwanie z tekstu wyrazów z wcześniej poznaną literką, np.”sz”, „ch” itp.;
  • gra Domino;
  • układanie mozaiki;
  • gra memory;
  • układanie puzzli.

Chcąc rozwinąć pamięć wzrokową dziecka i poszerzać jego poznanie świata powinniśmy wykorzystać naturalny sposób zabawy dzieci. Usprawnianie pamięci wzrokowej może być przyjemne i atrakcyjne!

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Co to jest koordynacja wzrokowo – ruchowa?

Koordynacja wzrokowo-ruchowa jest to umiejętność łączenia tego, co oczy widzą z tym, co dłonie wykonują. Dobra koordynacja wzrokowo-ruchowa jest niezbędna do wykonywania wielu czynności takich jak: pisanie, czytanie, rysowanie, manipulowanie, ćwiczenia gimnastyczne.

Czytaj więcej: koordynacja wzrokowo-ruchowa

Czym jest percepcja słuchowa?

Percepcja słuchowa to zdolność do odbioru dźwięków - ich rozpoznawania, różnicowania oraz interpretowania przez odniesienie do poprzednich doświadczeń.

Czytaj więcej: Percepcja słuchowa

 

PODANIA DO POBRANIA

  

WIRTUALNY SPACER 

PO SZKOLE