Konwencja o Prawach Dziecka.
W dniach 02.11-20.11. 2019 roku nasi uczniowie aktywnie uczestniczyli w obchodach 30 rocznicy uchwalenia Konwencji o Prawach Dziecka.
RZECZNIKIEM PRAW UCZNIA
jest pan Andrzej Bakun
Mamy nadzieję, że przy pomocy Rzecznika Praw Ucznia szkoła wyda się Wam jeszcze bardziej przyjazna, pozytywnie nastawiona do ucznia, że będziecie się w niej czuli bezpiecznie.
„Granicą praw i wolności człowieka
są prawa i wolności innych,
dlatego w kontaktach międzyludzkich
wszyscy musimy pamiętać,
że nasze prawa kończą się tam,
gdzie zaczynają się prawa innych.”
ROLA RZECZNIKA:
- propagowanie praw ucznia i dziecka
- reprezentowanie interesów uczniów na posiedzeniach Rady Pedagogicznej
- współpraca z Samorządem Uczniowskim w zakresie upowszechniania praw i obowiązków ucznia
- mediacje między stronami konfliktu, doradzanie w sytuacjach konfliktowych
- podejmowanie współpracy z Samorządem Uczniowskim, Wychowawcami, Dyrektorem szkoły w przypadku wystąpienia sporu
- interwencja w razie naruszania podstawowych praw ucznia i udzielanie pomocy zgodnie z ustalonym trybem postępowania (zgłoszenia sprawy w formie pisemnej)
PODSTAWOWE OBOWIĄZKI RZECZNIKA:
- Znajomość i działalność zgodna ze Statutem Szkoły, Kodeksem Ucznia, Konwencją Praw Dziecka, innymi dokumentami regulującymi prawa dziecka.
- Informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia w przypadku zgłoszenia problemu
- Dokonywanie analizy i oceny przestrzegania oraz poszanowania praw ucznia w szkole.
- Rozpoznawanie potrzeb uczniów w zakresie działalności samorządowej w szkole.
- Zajmowanie się przypadkami naruszania praw ucznia w szkole.
- Mediacja między członkami społeczności szkolnej w sprawach naruszania praw ucznia.
- Składanie Radzie Pedagogicznej sprawozdania z podjętych działań zmierzających do rozwiązania konfliktu.
- Zachowanie tajemnicy informacji uzyskanych w toku postępowania.
UPRAWNIENIA RZECZNIKA PRAW UCZNIA
- Nie wyręcza w obowiązkach wychowawców.
- Ma prawo do swobodnego działania w ramach obowiązujących regulaminów.
- Działa wg ustalonego trybu postępowania.
- Podejmuje działania na wniosek stron tzn. uczniów, nauczycieli, innych pracowników szkoły.
SPOSOBY I ŚRODKI DZIAŁANIA RZECZNIKA PRAW UCZNIA
- Załatwianie indywidualnych i grupowych skarg uczniów.
- Udzielanie uczniom porad dotyczących ich praw i obowiązków.
- Współpraca z instytucjami i osobami działającymi na rzecz dziecka (np. prawnikiem, psychologiem, pedagogiem szkolnym, kuratorem, PPP, Policją).
- Współdziałanie w prowadzeniu programów przeciwdziałających problemom w szkole.
- Pisemne zgłoszenie problemu do rzecznika np. na e-maila (anonimy nie będą rozpatrywane)
- Zapoznanie się z opinią stron konfliktu.
- Podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy oraz pedagogiem szkolnym, w dalszym trybie postępowania - zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej.
- Ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor.
TRYB POSTĘPOWANIA W KWESTIACH SPORNYCH:
RZECZNIK PRAW UCZNIA PRZY WYKONYWANIU SWOICH ZADAŃ KIERUJE SIĘ:
- zasadą dobra ucznia - wszystkie działania podejmuje w najlepiej rozumianym interesie ucznia
- zasadą równości - troszczy się o ochronę praw i dobro każdego ucznia
- zasadą poszanowania praw i odpowiedzialności obojga rodziców – szanuje autonomię rodziny i ingeruje tylko w szczególnie uzasadnionych przypadkach